De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Inhouden na omwenteling

Geachte heer/mevrouw
Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerscriptie. Ik heb een marktonderzoek uitgevoerd en nu moet ik mijn uitkomsten herwegen??
Ik heb mijn onderzoek in leeftijdscategorieen ingedeeld naar:
18-34 (komt 45 keer voor)
35-54 (komt 29 keer voor)
55 jaar en ouder (komt 26 keer voor)
Deze verdeling is niet goed en moet eigenlijk zijn: 27,30 en 43 mensen.
Hoe moet ik dit nu herwegen?
En moet ik dan het herwegingsfactor maal de uitkomsten doen waaraan ik de leeftijd wil koppelen?
Hopelijk kunt u mij helpen?

MVG

Antwoord

Wanneer 27, 30 en 43 de werkelijke verhoudingen weergeven (is dat wel zo?) dan is de categorie 18-34 met 45 respondenten in de steekproef oververtegenwoordigd. De wegingsfactor voor deze categorie (®gewicht verminderen) wordt dus 27/45=0,6.
Zo werkt dat in theorie.
Wanneer je in de categorie 18-34 er 13 mensen met een bril vindt dan moet je dat feitelijk wegen met factor 0,6 dus 13x0,6=7,8 na herwegen. Met SPSS gaat dat overigens redelijk makkelijk.

Met vriendelijke groet
JaDeX

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Integreren
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:17-5-2024